Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
2.9.2008, Milan Šurkala, článek
Třída ultrazoomů je poměrně oblíbená. Při rozměrech mezi kompaktem a zrcadlovkou nabízí za slušnou cenu nebývalý rozsah ohniskových vzdáleností, bohatou výbavu a nabídku funkcí. Pojďme se podívat, co vlastně přinášejí, jak fungují a jaké jsou jejich problémy.
RR (79) | 3.9.20089:22
Dobry den,
zajimavy clanek. Mam jen dotaz ­- dnes se delaji zoomy s konstantni svetelnosti ­(napr. Nikon 24­-70 F2.8 nebo 70­-200 F2.8­), samozrejme v profi tride. Jak se toho dosahuje konstrukcne? Cetl jsem cosi o sberne cocce, ale neni mi to dost jasne. Vite o tom nekdo neco, jen tak pro zajimavost? Diky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 3.9.200811:35
Jedná se o parfokální objektivy. Tyto si udržují po celý rozsah ohniskových vzdáleností konstatní clonu i zaostření. Zaostření se udržuje další soustavou čoček, která kompenzuje změny ohniskových vzdáleností. V podstatě se objektiv skládá z předních ostřících čoček ­(ty zaostří dejme tomu na metr­), poté ze zoomovací soustavy a dále je zde právě další ostřící soustava, která udržuje zaostření na danou vzdálenost ­(v našem případě na metr­) tím, že se pohybuje současně se zoomovací soustavou a vyrovnává zaostření, přičemž se mění ohnisková vzdálenost.
Se clonou je to to v podstatě tak, že se udržuje ta nejhorší světelnost. V podstatě, pokud objektiv má na nejdelším ohnisku F2,8, pak se při odzoomování stahuje clona, aby poměr ohniskové vzdálenosti a clonového otvoru dával pořád F2,8. K tomu je nutné mít vstupní ostřící čočky většího průměru než je maximální otvor clony na nejdelším ohnisku.
Odpovědět0  0
RR (79) | 4.9.20080:15
Dekuji za vysvetleni, tohoto jevu s conou jsem si vsiml ­(jeto videt pri pohledu do objektivu­).
S pozdravem R. Svejka
Odpovědět0  0
SM | 7.9.20080:06
To jakoze je mozne mit svetelnost nizsi jako F2.8 pri nejsirsi ohnisku? Kdyz ano, tak proc to umele omezuji? za odpoved Vam vopred dekuji.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 7.9.200812:14
Takové objektivy jsou určeny zejména pro videokamery ­(resp. tam se začaly nejprve používat­). Ale samozřejmě i pro foťáky. Jde především o to, aby se clona při zoomování neměnila, tedy aby bylo pořád totožná expozice. Představte si, že byste třeba točili film a s přizoomováním by celý obraz postupně tmavnul. To by nebylo nic žádoucího.
Samozřejmě, že u digitálních fotoaparátů by se to dalo kompenzovat třeba automatickým plynulým zvyšováním citlivosti, ale proč tak složitě s postupnou degradací obrazu. Jednoduše dostanete v celém rozsahu totožnou clonu, při stejné citlivosti tak můžete mít pořád stejnou expozici a jen libovolně měnit zoom. Navíc tyto objektivy nemění se zoomem místo zaostření, což je jejich další plus.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 2.9.200819:08
Pane Šurkalo, my znalejší sice tušíme, co jste myslel pojmem ­"horší hloubka ostrosti­" ­- ale neznalejším byste to měl formulovat jinak ­- ­"příliš velká­". Aby si někdo nemyslel, že ­"horší­" je příliš malá, tedy nedostatečná... :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 2.9.200819:30
Njn, máte pravdu. Formulaci jsem mírně poupravil.
Odpovědět0  0
zdenek.falar (12) | 2.9.200816:14
Poměrně rozšířenou třídou byly též dálkoměrné aparáty ­(Leica řady M, Carl Zeiss řady G, Zeiss Ikon, ...­). Ty snad neměly výměnné objektivy?

Citace:
U kompaktů byla situace jednoduchá. Pokud jste toho měli v záběru mnoho, museli jste blíž a naopak. Čarovat s ohnisky se nedalo. Majitelé zrcadlovek mohli alespoň měnit objektivy.
Odpovědět0  0
Patrik (3) | 2.9.200812:51
Článek je moc hezký, líbí se mi. S tímto bych si ovšem dovolil nesouhlasit:

<i>Malé 1­/4­" a 1­/3,6­" CCD čipy měly velmi vysoký crop faktor, a bylo tak možné mít objektiv s poměrně malou reálnou ohniskovou vzdáleností a vysokou přepočtenou. Ta nezřídka přesahovala 400 mm. Dnes to už s 1­/2,3­" čipy a většími při rozumných velikostech fotoaparátu možné není.</i>

Bohužel mám dojem, že velikost čipů u kompaktů se navzdory zvyšujícímu se rozlišení neustále zmenšuje. Mám jeden z posledních 2­/3­", z trhu už pomalu mizí i 1­/1,8­" a většina je 1­/2,5­". Výrobci se ženou za nesmyslným zoomem ­(10 x a víc­), ale až na vyjímky spíš jdou do tele než wide a dle mého názoru běžný ­"rekreační fotograf­" pro kterého je kompakt určen využije spíše jeho širokoúhlost ­(bude potřebovat ­"dostat­" do záběru celou budovu, skupinu lidí v místnosti,....­) než nějaké tele. ­"Na jeleny­" se s kompaktem opravdu obvykle nevyráží :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 2.9.200813:31
No, v něčem s vámi souhlasím, v něčem nikoli. Těch větších čipů 1­/1,8­" až 2­/3­" je opravdu dost málo a řekl bych že tvoří menší část trhu než kdysi ­(už jen proto, že obyčejných ultrazoomů je více­). Nicméně, takový ten mainstream ultrazoomů opravdu své čipy zvětšuje, dnes je typické 1­/2,3­" CCD. Ono 10 megapixelů na 1­/2,5­" snímači ­(nebo těch ultramaličkých 1­/4­" a 1­/3,2­") by byl docela solidní úlet a ani na 1­/2,3­" to není žádná sláva. Osobně bych také uvítal více širokoúhlých ultrazoomů. Jako ideální přístroj bych viděl 24­-200 mm. Těch 200mm je opravdu dostatečných a 24mm na širokém konci je skvělá věc.
Odpovědět0  0
oposuum | 2.9.200811:51
"Přesto zoom objektivy nebyly u analogových zrcadlovek příliš běžným řešením a už vůbec ne u kompaktů­". Není pravda. Pokud autor nemá na mysli pouze ultrazoomy v dnešním slova smyslu, bylo zcadlvek i kompaktů v předdigitální éře tuny. Každý výrobce produkoval celé řady analogových koimpaktů se zoomem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 2.9.200819:29
Se zoomem ano, ale s ultrazoomem nikoli. Analogových kompaktů se zoomem 6× a vyšším mnoho nebylo. Určitě méně než těch digitálních.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.