Dobry den,
zajimavy clanek. Mam jen dotaz - dnes se delaji zoomy s konstantni svetelnosti (napr. Nikon 24-70 F2.8 nebo 70-200 F2.8), samozrejme v profi tride. Jak se toho dosahuje konstrukcne? Cetl jsem cosi o sberne cocce, ale neni mi to dost jasne. Vite o tom nekdo neco, jen tak pro zajimavost? Diky.
Odpovědět0 0
Jedná se o parfokální objektivy. Tyto si udržují po celý rozsah ohniskových vzdáleností konstatní clonu i zaostření. Zaostření se udržuje další soustavou čoček, která kompenzuje změny ohniskových vzdáleností. V podstatě se objektiv skládá z předních ostřících čoček (ty zaostří dejme tomu na metr), poté ze zoomovací soustavy a dále je zde právě další ostřící soustava, která udržuje zaostření na danou vzdálenost (v našem případě na metr) tím, že se pohybuje současně se zoomovací soustavou a vyrovnává zaostření, přičemž se mění ohnisková vzdálenost.
Se clonou je to to v podstatě tak, že se udržuje ta nejhorší světelnost. V podstatě, pokud objektiv má na nejdelším ohnisku F2,8, pak se při odzoomování stahuje clona, aby poměr ohniskové vzdálenosti a clonového otvoru dával pořád F2,8. K tomu je nutné mít vstupní ostřící čočky většího průměru než je maximální otvor clony na nejdelším ohnisku.
Odpovědět0 0
Dekuji za vysvetleni, tohoto jevu s conou jsem si vsiml (jeto videt pri pohledu do objektivu).
S pozdravem R. Svejka
Odpovědět0 0
SM
|
7.9.20080:06
To jakoze je mozne mit svetelnost nizsi jako F2.8 pri nejsirsi ohnisku? Kdyz ano, tak proc to umele omezuji? za odpoved Vam vopred dekuji.
Odpovědět0 0
Takové objektivy jsou určeny zejména pro videokamery (resp. tam se začaly nejprve používat). Ale samozřejmě i pro foťáky. Jde především o to, aby se clona při zoomování neměnila, tedy aby bylo pořád totožná expozice. Představte si, že byste třeba točili film a s přizoomováním by celý obraz postupně tmavnul. To by nebylo nic žádoucího.
Samozřejmě, že u digitálních fotoaparátů by se to dalo kompenzovat třeba automatickým plynulým zvyšováním citlivosti, ale proč tak složitě s postupnou degradací obrazu. Jednoduše dostanete v celém rozsahu totožnou clonu, při stejné citlivosti tak můžete mít pořád stejnou expozici a jen libovolně měnit zoom. Navíc tyto objektivy nemění se zoomem místo zaostření, což je jejich další plus.
Odpovědět0 0
Pane Šurkalo, my znalejší sice tušíme, co jste myslel pojmem "horší hloubka ostrosti" - ale neznalejším byste to měl formulovat jinak - "příliš velká". Aby si někdo nemyslel, že "horší" je příliš malá, tedy nedostatečná... :-)
Odpovědět0 0
Njn, máte pravdu. Formulaci jsem mírně poupravil.
Odpovědět0 0
Poměrně rozšířenou třídou byly též dálkoměrné aparáty (Leica řady M, Carl Zeiss řady G, Zeiss Ikon, ...). Ty snad neměly výměnné objektivy?
Citace:
U kompaktů byla situace jednoduchá. Pokud jste toho měli v záběru mnoho, museli jste blíž a naopak. Čarovat s ohnisky se nedalo. Majitelé zrcadlovek mohli alespoň měnit objektivy.
Odpovědět0 0
Článek je moc hezký, líbí se mi. S tímto bych si ovšem dovolil nesouhlasit:
<i>Malé 1/4" a 1/3,6" CCD čipy měly velmi vysoký crop faktor, a bylo tak možné mít objektiv s poměrně malou reálnou ohniskovou vzdáleností a vysokou přepočtenou. Ta nezřídka přesahovala 400 mm. Dnes to už s 1/2,3" čipy a většími při rozumných velikostech fotoaparátu možné není.</i>
Bohužel mám dojem, že velikost čipů u kompaktů se navzdory zvyšujícímu se rozlišení neustále zmenšuje. Mám jeden z posledních 2/3", z trhu už pomalu mizí i 1/1,8" a většina je 1/2,5". Výrobci se ženou za nesmyslným zoomem (10 x a víc), ale až na vyjímky spíš jdou do tele než wide a dle mého názoru běžný "rekreační fotograf" pro kterého je kompakt určen využije spíše jeho širokoúhlost (bude potřebovat "dostat" do záběru celou budovu, skupinu lidí v místnosti,....) než nějaké tele. "Na jeleny" se s kompaktem opravdu obvykle nevyráží :)
Odpovědět0 0
No, v něčem s vámi souhlasím, v něčem nikoli. Těch větších čipů 1/1,8" až 2/3" je opravdu dost málo a řekl bych že tvoří menší část trhu než kdysi (už jen proto, že obyčejných ultrazoomů je více). Nicméně, takový ten mainstream ultrazoomů opravdu své čipy zvětšuje, dnes je typické 1/2,3" CCD. Ono 10 megapixelů na 1/2,5" snímači (nebo těch ultramaličkých 1/4" a 1/3,2") by byl docela solidní úlet a ani na 1/2,3" to není žádná sláva. Osobně bych také uvítal více širokoúhlých ultrazoomů. Jako ideální přístroj bych viděl 24-200 mm. Těch 200mm je opravdu dostatečných a 24mm na širokém konci je skvělá věc.
Odpovědět0 0
oposuum
|
2.9.200811:51
"Přesto zoom objektivy nebyly u analogových zrcadlovek příliš běžným řešením a už vůbec ne u kompaktů". Není pravda. Pokud autor nemá na mysli pouze ultrazoomy v dnešním slova smyslu, bylo zcadlvek i kompaktů v předdigitální éře tuny. Každý výrobce produkoval celé řady analogových koimpaktů se zoomem.
Odpovědět0 0
Se zoomem ano, ale s ultrazoomem nikoli. Analogových kompaktů se zoomem 6× a vyšším mnoho nebylo. Určitě méně než těch digitálních.
Odpovědět0 0